19 sep. 2011

Egen chipotle

Vilken fantastisk trädgårdshelg vi haft Soligt och nästan ingen blåst.Men nätterna har varit jättekalla och jag har startat värmefläkten i växthuset. Jag har många chileplantor där som ska få chans att mogna ett par veckor till. Flera plantor har fått flytta inomhus och några är färdigskördade och har hamnat i trädgårdskomposten.

Igår när jag i godan ro skrotade runt i växthuset fick jag en snilleblixt, en sån som slår till med sådan kraft att den nästan får en att tappa andan och som mig veterligen endast Lilla B och jag kan få. En sån idé som är fantastiskt bra om vi får säga det själva vill säga!

Nu ska här göras egen chipotle. Jag vet att den är både torkad och rökt.Och jag vet att den på traditionellt vis ska rökas något dygn. Och jag vet hur den ska smaka.....
Vi har en stor och fin ABUrök, en ugn att torka i och jalapeno i glashuset. Sagt och gjort...HÄR SKA GÖRAS CHIPOTLE!
Om jag hade googlat först på ämnet kanske jag gjort i en annan ordning.

Fram med röken, rödsprit och rökspån.


Ilar till växthuset och hämtar några frukter. Nämndes inte ta de finaste röda eftersom jag var lite osäker på resultatet, Pepparn röktes först i ca 45 minuter och därefter torkades den i ugnen i 50 grader som jag brukar göra i vanliga fall när jag torkar.


Om jag hade googlat innan så skulle jag ha gjort precis tvärt emot, borde ha börjat med att torka den, inte alldeles torr och därefter rökt den. Nästa gång ska jag göra i rätt ordning. Jag ska också använda ett ännu fruktigare rökspån för att få fram den typiska smaken och doften.

Men för att vara den alldeles första egna chipotlen är jag mycket nöjd med resultatet. Jag ger mig själv och experimentet mer än väl godkänt.