4 jan. 2013

Varför odlar jag chilepeppar?

Jag har så långt tillbaka jag minns varit intresserad av att äta, laga och läsa om mat. 1996 kom  jag över den då nyutgivna boken "Eat the Heat" av Jonas Borssén med mängder av goda recept på heta rätter. Det var första steget rakt ut i "chiliträsket". Utbudet av chilepeppar i affärerna  var då praktiskt lika med noll. Det enda raka då för mig blev att börja odla min egen peppar.Fröutbudet var heller inte så stort på den tiden, det blev en och annan  Cayenne och Apache om jag minns rätt. Mycket har som tur är hänt sedan dess med utbudet av fröer och chilepeppar i livsmedelsbutikerna.
Den största utmaningen dessa dagar blir att begränsa sig till att inte odla allt för många sorter, och det är verkligen inte lätt.......
 
I vårt kök använder vi dagligen chilepeppar i någon form, färsk, inlagd, torkad eller mald till pulver.
I kylen står nu tre 1½ liters burkar fyllda med olika inlagda frukter. De här är ingen inläggning med olika kryddor, lök osv utan en enkel inläggning gjord på  ättika, socker, vatten och senapsfrö som gör att frukterna endast smakar chili och förblir så nära färska det bara går. Här en länk till ett gammalt inlägg med receptet. Inläggningen håller sig flera år om man inte äter lika mycket som jag vill säga. Här är det mesta slut när sommaren kommer med sol och nya skördar.....

Gratinerat sötpotatismos
Skala, tärna och koka sötpotatis. Mixa sötpotatisen och en rejäl klick smör med stavmixer. Blanda ner hackad chilepeppar tex jalapeno efter smak. Strö på riven västerbottenost eller annan god ost.
In i ugn och gratinera tills fin färg. Enkelt och urgott!