18 sep. 2011

Först ut

Det blev mina två Fireworks-capsicum annuum som hamnade i trädgårdskomposten först av alla i år. En liten behändig planta som passar utmärkt att odla på fönsterbrädan i köket. Frukten är gul från början och plantan lyser och sprakar som ett fyrverkeri i olika gul,orange och röda nyanser. Mycket dekorativ. Den har varit en av nyheterna här hos mig i år.Jag har använt den färsk i sommar till bla wokrätter Den är så där lite lagom stark. Idag har jag tagit rätt på fröer till nästa säsong och torkat resten av frukterna. Fireworks ska passa utmärkt att mala och ge ett gott chilepulver.



Jag spar frukterna hela och mal lite eftersom under vintern. En del sorter lagrar jag för sig själv och en del blandar jag från start. "Fyrverkeri pulver" har jag aldrig smakat så den får en egen liten burk för framtida malning och avsmakning.

Idag har jag även gjort ett försök att röka min egen jalapeno. Mer om hur det gick kommer i ett inlägg framöver.