1 sep. 2011

Torkning och malning


Chilepulver finns nog om baskrydda i de flesta hushåll. I billans skafferi finns ett exklusivt chilepulver som inte kan köpas i någon butik.
Lätt att göra, det enda som krävs är chilepeppar, en enkel kvarn och plasthandskar.



Ibland gör jag vackra "Ristas", som man gör genom att knyta ihop chilepepparen till vackra halsband med bomullssnören. Men det tar lång tid att torka på de sättet, så för mig har jag dessa Ristas endast som "ögongodis".
Resten torkar jag i ugn. Då lägger jag chilepepparen luftigt på bakplåtspapper och in i ugnen i 50 grader med ugnsluckan någon cm på glänt. Det är viktigt att luften kan cirkulera. Givetvis beror det på storleken på pepparen, men det går som regel på några timmar eller över natten. En ljuvligt fruktig doft sprider sig i köket.




Här om dagen malde vi det sista av förra årets torkade guld. Det var många senmognande heta sorter som var kvar och det blev blev ett mycket fruktigt och hett pulver.



Jag använder en elektrisk kaffekvarn när jag maler. INTE min dyra fina kvarn som jag mal mitt dagliga kaffe i, utan en enkel kvarn med knivar som absolut inte duger till kaffemalning. Det går att få en fullt användbar chilepepparkvarn för några hundralappar.