31 okt. 2011

Chipotle och paprikaketchup

Chipotle är torkad rökt chilepeppar. Oftast använder man den medium heta jalapenon till chipotlen. Den brukar säljas i välsorterade livsmedelsaffärer, finns även att beställa från Örtagårdens plantskola. En burk med chipotle är ett måste i mitt skafferi.

I lördags gjorde jag en sats Paprika ketchup. Det är ett supergott tillbehör till en grillad köttbit. Och dessutom mycket enkelt att göra.

Till en sats behövs:
3 röda paprikor
4-5 plommontomater
1-2 rödlökar
½-1 chipotle
några vitlöksklyftor
olivolja
1 dl rött vin
2 dl kalvfond
salt och peppar


Rosta paprika, tomat, rödlök, vitlök och krossad chipotle med olivolja ca 20 min i 225 graders ugnsvärme.
Lägg allt i gryta tillsammans med vin och fond. Koka tills ca 1/3 av vätskan återstår. Mixa och avsmaka med salt och vitpeppar. Förvara kallt.


Serveras med en god köttbit, hemmagjorda pommes eller knapriga klyftpotatisar och en god sallad. Jag brukar göra två satser när det kommer gäster som har lite olika tolerans för "hetta", en mild och en het ketchup.
Ser att jag borde torkat ren burken innan jag tog bilden. Men det såg jag först nu när jag laddade ur kameran och nu är det för sent att ta en ny bild.....det är inte mycket kvar i burken!