16 okt. 2011

Växthusstängning

I lördags fick jag säsongens sista dos av sol, värme, lugn och ro i växthuset. Det är inte enkelt att slå av värmefläkten och stänga ner glashuset när allt blommar för full och plantorna är tyngda av omogen frukt. Jag har pysslat och pratat med mina plantor mest varenda dag sedan tidigt i januari. Det är så svårt för mig att slänga fina plantor på komposten. Jag sätter ut dom framför växthuset eftersom jag skördat frukterna och mannen får ta dom till den sista vilan. Jag känner inte alls på samma sätt med tomaterna dom har liksom gjort sitt, men mina chilepepperplantor är nästan som mina små barn. Många plantor har fått flytta in i huset bland annat en två meter hög mini bonnet - capsicum annuum. Så nu har jag både ett pelargonträd och ett chilepeppar träd i vardagsrummet....och en tapper man som står ut med mina odlingar!




Inca Berry- capsicum baccatum är en av plantorna som fått flytta inomhus och som även ska få övervintra hos mig. Plantan har formen av ett paraply med mängder av äggformade frukter som är krispiga och mycket fruktiga i smaken, medelhet.


Min Chocolate Scotch Bonnet -capsicum chinenese är flera år gammal. Den är mycket god och stark, perfekt i grytor och såser. Jag har också hört att den ska vara god i bruna bönor och det ska jag absolut testa. Plantan ger tidigare skörd, större och fler frukter för varje år som går. Jag blev jätteledsen när äckelpäckellarverna käkade upp ca 10 stora fina frukter här i somras. Som tur var lyckades jag utrota var enda en av odjuren och mina frukter har fått vara i fred efter det angreppet.


Kali Mirsch - capsicum annuum plantan här på bilden är även den en övervintrare. Ger mängder med svarta frukter som mognar i rött. Thai-smak med bra hetta.
Jag velade jättelänge och funderade på om jag skulle ta in plantan eller kasta den på komposten. Tillslut bestämde jag mig för att göra mig av med den, jag har fått frön från bloggvänner av så många nya sorter i år så jag inser ju att en del gamla måste bytas ut. När jag tagit rätt på frukterna tog jag ett djupt andetag och klippte av stammen med sekatören så att jag inte skulle kunna ångra mig.








Det här är en del av det som skördades den sista dagen som mitt lilla växthus höll öppet för säsongen. Nu ska jag bara bestämma mig för vilka av alla plantor som jag släpat in i huset som jag ska behålla över vintern.